Fodbold nyheder

Brøndby - hvad skal man kalde det?

Af Torsten Brix

Ud med løntunge profiler, men trods længe varslet aktiemission ligner det ikke, at solide erstatninger er på trapperne. Derudover smutter storsponsoren og uvelkomne mulige klubejere banker på Brøndby-døren, hvor der er masser af kaos bag ved.

Article image

Brøndby bløder, Vestegnen tager vand ind, Røde tal hos Jan Bech, økonomisk kosmetik… hvad skal man kalde tilstanden i Brøndby for tiden? Det er måske heller ikke så vigtigt, hvad overskriften er, da indholdet er vigtigere? - men måske beskriver netop dette tilstanden meget godt i Brøndby for tiden. For den længe varslede aktiemission i Brøndby lyder godt, men er det nu også det? Er det blot en flot overskrift fra Brøndby, som ikke vil have den store sportslige konsekvens?

Ifølge sportsøkonom Jesper Jørgensen fra Deloitte er denne aktiemission ”ren kosmetik”. Han siger til Ritzau, at den ikke kommer til at give Brøndby flere penge i klubkassen – overhovedet. For aktiemissionen er kun til for at afvikle gæld hovedsagelig til hovedaktionærerne Jan Beck Andersen og Torben Bjørn Christensen. Så hvis Brøndby-fansene har glædet sig til spillerindkøb efter aktiemissionens penge, så skulle de blive skuffet.

Mange Brøndby-fans vil sikkert kigge langt efter nye spillere i dette transfervindue. Ikke mindst med tanke på, at klubben i den grad har solgt ud. Topscoreren Kamil Wilczek er solgt til Gözpete for omkring 10 millioner kroner og den målfarlig midtbanespiller Dominik Kaiser er sendt til Hannover96 for lidt mindre end halvdelen. Så små 15 millioner kroner i Brøndbys klubkasse, som er voldsomt presset, efter deres forventning til det kommende regnskab skulle lyde på et underskud på omkring 85 millioner kroner.

Meget alarmerende… men det må det også være rent sportsligt. For selvom det var logisk at hente pengene på de to aldrende spillere, der begge har kontraktudløb til sommer, så har Brøndby altså sagt farvel og tak til 17 mål fra Wilczek i efteråret og otte af Kaiser. Altså 25 mål af i alt 37….

Om Brøndby i foråret kommer til at mangle 67% af deres ”mål” fra efteråret? Jah... det tror jeg nok. Især fordi erstatningerne er meget dyre, og næppe nogen Brøndby kan købe. Så umiddelbart er pengene ikke til det, og sportsdirektøren Carsten V. Jensen har også tidligere sagt, at han gerne vil formindske truppen. Ligeledes mener træner Niels Frederiksen, at erstatningerne måske findes allerede i truppen. Glem ikke at holdets tidligere helt store stjerne – Hany Mukhtar – også er solgt.

Brøndby har de seneste år udviklet sig mere i retning af en ”købeklub” end en klub med fokus på talentudvikling. Det virker til at være den forkerte løsning, da klubbens drift simpelthen er dybt afhængig af store salg af egenudviklede spillere. Måske var Troels Bech klar over, at dette ikke ville være muligt for Brøndby, da han forlod klubben.

Så Brøndby kan have solgt chancen for at hente bronzemedaljerne. Formstærke AGF har fire points forspring, inden forårssæsonen starter, og derudover er der et meget stort felt lige i hælene på Brøndby, som starter op med to udekampe mod OB og AaB.

Randers, AaB, FCN, Lyngby og OB er alle blot en håndfuld point efter Brøndby. Igen… 25 mål af 37 er altså vanvittigt mange. Så fremtiden ser faktisk – nok engang – ikke for god ud for Brøndby. Aktiemissionen skal kun afvikle gæld, og de har solgt deres største profiler og deres anfører, men fanbasen er stadigvæk stor, og det samt unge talenter skal de bygge fremtiden på.

Midt i disse triste dage for Brøndby valgte storsponsoren Arbejdernes Landsbank ikke at forlænge deres sponsorat. Ballademageren fra Red Bull – Dietrich Mateschitz – skulle angiveligt være klar til at købe sig ind i klubben, ligesom russiske rigmænd også har overvejet muligheden. Mateschitz har tidligere ændret voldsomt i klubberne i Salzburg og Leipzig efter overtagelsen. Logo, farver, stadion og klub-navn er blandt andet blevet ændret, hvilket næppe er udvikling, der frister Brøndby-ledelsen. De har i forbindelse med aktiemissionen fået henvendelser fra udenlandske investorer, hvilket også kunne være en god økonomisk mulighed, men hvordan mon fansene vil modtage sådan et tiltag?

Taget den økonomiske situation i betragtning er der formentlig også nogle Brøndby-fans, der har rystet på hovedet, efter det er kommet frem – i prospektet fra aktivmissionen – at fodbolddirektøren Carsten V. Jensen hæver en årsløn på 2,4 millioner kroner sammen med flere goder. Derudover skulle økonomichef Mikkel Jønsen, marketingschef Thomas Skov Petersen, sikkerhedschef Jacob Mickel Lauritsen, kommunikationschef Christian Jeppe Schultz og salgschef Michael Lieberking Jensen også hæve en årsløn på omkring en million kroner. Fans har ytret, at det var bedre at få ryddet ud i de dyre ledere i klubben end i de dyrest lønnede spillere som Wilczek, Kaiser og Mukhtar.

Så samlet set sejler det i Brøndby. Det kunne måske være en meget passende være overskrift… Er du enig? Ellers kan du jo selv vælge en af de andre, da der er masser af muligheder!


Mere om Brøndby

Optakter

Magasin-artikler

Profiler

Ledere

Statistik

Champions League - Real Madrid - Manchester C