Fodbold nyheder

Pengeregn over La Liga:
Investeringsselskab lægger 20 milliarder kroner i den bedste spanske række

Af Christian Bang Jensen

Det spanske ligaforbund LFP har onsdag indgået en aftale med investeringsselskabet CVC, der ligger godt 20 milliarder kroner, i den bedste spanske række og de 20 klubber i den.

Article image
Ritzau-Scanpix

Hvad kan man egentlig få for 20 milliarder kroner? Udover et par gode sko, kan du også få 10 procent af den bedste spanske fodboldrække, La Liga. Det har investeringsselskabet CVC onsdag fundet ud af, da de sammen med det spanske ligaforbund LFP har indgået en aftale, der poster intet mindre end 20 milliarder kroner ind rækken og dens klubber med henblik på at transformere La Liga til et globalt sportsbrand, der skal maksimere den vækstmulighed, der ligger i ligaen, hvor man to af verdens største sportshold; FC Barcelona, Real Madrid.

I en pressemeddelelse fra LFP oplyses det, at 90 procent af de 20 milliarder går direkte til klubberne, hvor pengene bliver fordelt efter klubbernes værdisætning. Derfor får FC Barcelona og Real Madrid ikke overraskende de største stykker af kagen; omkring to milliarder til begge klubber. Dertil gør LFP opmærksom på, at denne aftale er lavet for at skaffe flere fans til ligaen, skabe tættere kontakt mellem holdene og fansene, og udvikle produktet på alle kanter blandt andet teknologisk og med mere indhold på flere kanaler.

En vigtig pointe i aftalen er dog, at klubberne maksimalt må bruge 15 procent af de allokerede midler på transfers eller nye aftaler. Ikke desto mindre kan det sætte skub i et ellers stille spansk transfervindue, hvor kun Atletico Madrid har hentet en spiller ind på et større transferbeløb (Rodrigo de Paul hentet i Udinese). FC Barcelona kan bruge de ny fundne midler på at underskrive en ny kontrakt med Lionel Messi, som ellers har været umuligt på grund af cataloniernes dårlige økonomi, mens de spanske medier spekulerer i, om Real Madrid nu vil intensivere jagten på enten Kylian Mbappe eller Erling Haaland.

Derudover skal klubberne bruge en stor del af pengene på at udvikle en udviklingsplan, som skal aftales med La Liga – en udviklingsplan, der skal fokusere på klubbernes infrastruktur, talentarbejde, sportslige strategi, brand- og produktudvikling, kommunikation, innovation, teknologi og indholdsskabelse på digitale og sociale platforme.

Foruden denne aftale har LFP denne sommer også solgt La Liga-TV-rettighederne til amerikanske ESPN for de næste 10 sæsoner, hvilket også giver flere penge mellem hænderne på de trængte klubber.

Aftalen med CVC får også betydning for både kvindernes La Liga, de semiprofessionelle rækker og helt ned på amatørplan i Spanien. Det bliver derfor fremstillet som demokratisk og inkluderende strategisk aftale, som ikke bare giver et skjold omkring den pressede og sårbare økonomiske situation i spansk fodbold, der har sat ligaen tilbage i forhold til eksempelvis Premier League.


Relaterede artikler

Optakt

Fodbold nyheder

Magasin-artikler

Profiler

Ledere

Statistik