Det læser brugerne på INDKAST lige nu

Denne artikel er sponsoreret
Torsten Brix

Sponsorater og reklamer i fodboldverdenen

Vidste du det?
Hvis du er fan af sport, især højt profilerede sportsgrene såsom fodbold, så har du måske bemærket, at der i løbet af årene har sneget sig flere og flere forskellige slags reklamer ind. Måske ser du dem i fjernsynet som en del af optakten og halvlegen under direkte fodboldkampe, de dukker også op rundt i kanterne på banen og på spillernes trøjer. Faktisk så er der også mange firmaer der sponsorerer fodboldklubber og spillere. Det er især én kategori der dominerer reklamer under sport, nemlig sportsbetting og live casino. Det er nogle af de største sponsorer og indkøbere af reklamer under sportsbegivenheder, og de er klart mere synlige end hvad de ellers har været for få år tilbage.

Det er faktisk helt rigtigt at der er kommet flere spilreklamer i løbet af årene. Ifølge statistik fra Kantar Gallup, så er antallet af spilreklamer i tv og radio firedobletsiden 2014 og i 2020 blev der i gennemsnit vist 1187 reklamer hver dag. Der findes ikke statistik for reklamer under f.eks. større mesterskaber, men der er højst sandsynligt flere reklamer i forbindelse med større sportsbegivenheder.

Men hvorfor er det lige at mange af disse spiludbydere vælger at sponsorere fodbold, og hvad er fup og fakta omkring spilreklamer? Læs videre for at blive klogere på sponsorater og reklamer for betting og casino i sport.


Hvad siger loven om reklamer for spil?
Ifølge Spillemyndigheden så skal en spilvirksomhed med licens i Danmark overholde en række regler om markedsføring – f.eks. at der ikke må markedsføres til børn og unge under 18 år, antyde at kendte personer i reklame har fået succes takket være spil, og reklamernes indhold må ikke fremstå som en løsning på finansielle problemer eller give social accept. Derudover har mange virksomheder valgt at følge et adfærdskodeks som deres brancheorganisation har udviklet, men der er dog stadig kritik fra f.eks. politikere om, at der stadig er for mange spilreklamer i tv’et.


Hvorfor er det nødvendigt med sponsorater?
Det er selvfølgelig irriterende med reklamer hvis man bare ønsker at nyde en fodboldkamp, men hvorfor er f.eks. fodboldklubber og TV-udbydere så fokuserede på at få fat i de her reklamer og sponsorater? Først og fremmest, så er mange klubber næsten afhængige af sponsorater og reklameindtægter. Især i perioder hvor stadioner har været lukkede, så kan billetindtægterne ikke helt dække omkostningerne for klubben. Mange af de største virksomheder betaler flere millioner, eller endda milliarder, for at få reklametid og fremvisning af deres logoer, og det kan være altafgørende for en klub i forhold til drift, træning og indkøb af spillere. Det er svært ikke at kunne se fordelene ved at tage imod sponsorater, især fordi alternativet måske ville være færre indkøb, nedsatte lønninger og måske større udgifter for fans der ønsker at følge deres yndlingshold.

Sponsorater er kort sagt med til at gøre fodbold mere tilgængeligt, og gør det muligt for dig at følge med i kampene på forskellige TV-kanaler. Hvis du elsker at nørde fodbold ligesom os, så har vi her hos Indkast.dk både en oversigt over forskellige kampe, toplister og profiler, samt en sektion med rygter angående spillere og indkøb der ofte bliver opdateret.

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER