Kasper Duelund Jensen

Carlos Slim - Mexicos nye fodbold-konge

Verdens rigeste mand køber sig for tiden ind hos diverse klubber i Mexico. Slim helmer dog ikke, før han har skabt verdens største fodbold-imperium. Indkast.dk tegner et portræt af den 73-årige forretnings-mand.
Begyndelsen til Succes
Hvis man tror, at Carlos Slim blev født med en guldske i munden, så tager man ganske fejl. Den 28. januar 1940 kom Mexicos hidtil mest succesrige forretnings-mand til verden i hovedstaden, Mexico City. Barndommen var en svær tid for Slim, der var barn i blandt en børneflok på seks. Faderen, Julián Slim var ganske vidst en velhaven mand, der havde skabt en mindre formue på det mexicanske ejendomsmarked, men på trods af familiens meget få pengeproblemer, var der stadig principper at følge. En af disse var, at børnene ikke skulle komme sovende til succes. Derfor var faderen ikke sen til at lære sine seks børn, heriblandt Carlos Slim diverse forretnings-metoder. Slim blev som teenager ansat i sin fars private firma, og i en alder af 17 år tjente Slim omkring små 87,42 kr. i timen. Dette skulle dog ikke vise sig at blive en levevej resten af livet for unge Slim, der ønskede sig mere i livet. Optagelse på universitetet inden for uddannelsen som civilingeniør efterfulgte, og resten er historie.

Verdens rigeste mand for fjerde år i træk
I år blev den efterhånden aldrende Carlos Slim kåret til verdens rigeste mand af amerikanske Forbes Magazine for fjerde år i træk. Den mexicanske kæmpe har skabt sin formue på flere områder. De fleste penge kommer ind på kontoen fra flere forskellige af mexicanerens mange sydamerikanske telemarketings-firmaer, som er den primære indtægtskilde. De senere år har Slim dog ikke været bleg for også at investere sine penge i andre foretagener, såsom kunst og Formel 1, hvor den 73-årige blandt andet ejer Saubers to racerkørere, Sergio Perez og Esteban Gutierrez.

Nu har Slim ligesom mange andre rigmænd dog valgt at satse en del af sin formue på fodbolden, hvilket mexicaneren for første gang demonstrerede sidste sommer, da han købte 30 % af aktierne hos to af Mexicos største klubber, Pachucha og Leon. Den ekstraordinære investering blev blot to måneder senere fulgt op med et køb af Eustuadentes fra landets næstbedste række og en pengeindsprøjtning på 15 millioner kr. for at redde de spanske miniputter, Real Oviedo fra hvad der ellers lignede en sikker konkurs.

Ikke som andre klub-ejere
Med den forgange sæsons mange investeringer på især på det mexicanske fodboldmarked ville det være let at placere Slim i selskabet blandt de mange sheikher og internationale investorer, der gennem de senere år har overtaget det europæiske fodboldmarked. Men har man et ordentligt syn på de væsentlige forskelle, der adskiller Slim fra de andre, bliver man ofte forundret. For det første går mexicaneren som verdens rigeste mand for at være god for omkring 410 milliarder kr., en formue der således er større end den som Malcolm Glazer (Manchester United), Sheikh Mansour (Manchester City) og Roman Abramovich (Chelsea) går rundt med tilsammen. Derudover er Slim sammenlignet med de tre rigmænd fra Premier League, en mand der gennem sine fodboldmæssige forretninger har sat enorm ære i at undgå unødvendige store udgifter. Hverken Pachuca, Leon eller Eustuadentes har således gjort sig gældene med ekstraordinære spiller-indkøb siden Slim har købt sig ind i klubberne.

Udsigter for fremtiden - Skabelsen af et fodbold-imperium
En decideret kærlighed til fodbold har Slim aldrig haft. Tanken om at blive anderkendt gennem fodboldens verden har således ikke på noget tidspunkt været en barndoms-drøm for den 73-årige mexicaner. Først nu har Slim fået øjnende op for sportens mange økonomiske muligheder, og det er absolut ikke nogen, han vil gå glip af. Derfor har Slim nu påtaget sin søn det store ansvar at udvide sit fodbold-territorium. Fremtids-drømmen er intet mindre end at opnå total kontrol over det mexicanske fodboldmarked. Vejen til målet er dog lang og bumpet for billionæren, da mexicansk fodbold i øjeblikket styres med hård hånd af landets to største tv-selskaber, Televisa og TV Azteca, der hver ejer 50 % af alle rettigheder inden for tv-transmission af den bedste mexicanske række, Liga Mexicana de Béisbol og landsholdets kampe. Slim lader sig dog ikke skræmme, og har derfor valgt at gå i åben krig med de to tv-giganter i håb om at bryde ind på tv-markedet.

Men hvorfor satse så meget på en sport der egentlig ikke interesserer Slim? Det er et spørgsmål mange ofte undrer sig over. Svaret er dog såre simpelt. Slim kan ikke lide at tabe, og får han først færden af penge og en god forretning, helmer han ikke før en sejr er i hus. I Slims hoved er en sejr dog ikke opnået før han en skønne dag har fået skabt sig selv det største fodbold-imperium i verden. Næste skridt på vejen mod dette mål er et køb af Mexicos mest populære fodboldmandskab nogensinde, Guadalajara, som Slim ifølge diverse medier er ved at erhverve sig for omkring 3,9 milliarder kr. Fuldendes købet vil den 73-årige forretningsmand pludselig have nok magt til at kunne gøre alvor af sin interesse, i at udvide sin fodbold-forretning uden for Mexicos grænser, hvor klubber som América i Colombia og Talleres i Argentina er på Slims ønskeliste.

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER