Torsten Brix

PSG = et luksushotel

Klubben som blev et internationalt brand.
En af de første beslutninger, som Al-Khelafitis tog efter overtagelsen af PSG, var at invitere de tidligere klubpræsidenter til en frokost, hvor de skulle svare på et enkelt spørgsmål: ”Hvilke fejl gjorde du som præsident?” Tilbagemeldingerne tog Al-Khelaifi til sig, og derefter gik han på indkøbstur med masser af penge – men også med muligheden for at give nogle meget høje lønninger til nye spillere som Zlatan Ibrahimović. I den efterfølgende håndfuld år blev der indkøbt et hav af nye spillere til Paris-klubben som: Javier Pastore, Thiago Silva, Lucas, Edinson Cavani, David Luiz, Angel Di Maria og Julian Draxler – som alle har kostet på den dyre side af 350 millioner kroner.

Disse skulle være medvirkende til, at klubben kunne indfri det store sportslige mål, som bossen Jean-Claude Blanc har udstukket – nemlig at klubben skulle blive ”Det største sportsbrand i verden”. For at opnå sådan noget unikt kræver det sportslig succes – og ikke blot på de hjemmelige breddegrader. PSG skulle vinde Champions League.


Unikt stadion eller et luksushotel?
Hjemmebanen Parc des Princes har også været ude for en voldsom omvæltning. Omkring den eksklusive VIP-afdeling er der således blevet lavet private områder til klubbens stenrige ejere – men også sponsorer. Efter de 34 måneders istandsættelse – med de anerkendte designere Patrick Jouin og Jean-Philippe Nuel – fremstår stadionet næsten som et luksushotel med brasserie, små diskoteker med kendte DJ's, skopudsere og masser af champagne… der er sågar lavet en skybar øverst på stadionet, hvorfra man kan se kampen, imens man spiser og drikker. Alle 47.929 tilskuere får dog en unik oplevelse på stadionet – blandt andet via en masse muligheder på tilskuernes mobiltelefoner.

Alt dette har Al-Khelaifi været med til at skabe, efter Qatar Sports Investments opkøbte klubben i sommeren 2011 – sammen med amerikanske Colony Capital. Siden er PSG's omsætning vokset støt, så PSG er ved at udvikle sig til den klub i Europa med den største omsætning, og det er måske ikke så underligt. For klubben er den eneste store fodboldklub i gigantiske Paris, hvor der bor 12 millioner mennesker.

Inden overtagelsen havde PSG 500.000 fans på Facebook – nu har de 50 millioner, hvoraf 90 % ikke er fra Frankrig. Disse mange fans kan nu købe 500 kroners spilletrøjer, men også Primitive Skateboards eller Beats høretelefoner med klubbens logo på. Netop logoet er siden overtagelsen blevet ændret, da Al-Khelaifi ønskede, at byens varemærke Eiffeltårnet skulle indgå i klubbens logo.

Den nye ledelse i PSG ønskede, at klubben skulle udvikle sig til internationalt brand – så hvorfor ikke bruge verdens mest kendte tårn, når de ønskede at komme tættere på fans i Japan og Brasilien. For at sikre dette brand skulle klubbens 600 hardcore fans fjernes fra stadion, og samtidigt blev mange af billetpriserne sænket for at få flere tilskuere på stadion og dermed en bedre stemning.

Siden overtagelsen i 2011 har der været masser af juble af på Parc des Princes, men ingen Champions League-pokal, men hvornår kommer den?

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER