Det læser brugerne på INDKAST lige nu

Torsten Brix

Gillet – the worst a club can get!

Lederen skriver: Dermed kan ”The Red” snart være tæt forbundet med Red Sox, som af Forbes Magazine blev rangeret som værende det 10. mest værdifulde brand i sportsverdenen.
Imens fodboldklubben Liverpool FC har været igennem en meget ubehagelig økonomisk periode, har de trøje- og halstørklædesælgende fra boderne omkring Anfield haft kronede dage. Bestsellere som:

Gillet – the worst a club can get!
Thanks – but no Yank$

er gået som varmt brød, men onsdag morgen kom der så pludselig nye vinde over storklubben, der i øjeblikket er placeret under nedrykningsstregen i Premier League. Klubben var blevet solgt til det amerikanske konsortium New England Sports Ventures (NESV), der bl. a. ejer baseball-holdet Boston Red Sox. Men men men… siden er der trukket flere sorte skyer tilbage over Anfield.

De hidtidige ejere - George Gillet og Tom Hicks - ville pludselig ikke sælge til NESV, fordi de mente, at prisen burde være dobbelt så høj, hvilket på malerisk måde udstillede amerikanernes entre og bevæggrund for deres tilstedeværelse i Liverpool. De er kun i fodboldklubben for at vinde penge og ikke point. De to amerikanere vil altså ikke sælge og ikke nok med det. De truer også med en retssag, hvor rimeligheden af prisen skal vurderes.

- Vi vil modsætte os ethvert forsøg på at sælge klubben uden en ordentlig aftale, skriver de to amerikanere i en fælles pressemeddelelse.

Problemet ved en retssag er, at klubbens største kreditor – Bank of Scotland – har fastsat en betalingsdeadline op til den 15. oktober på gælden, der skulle være omkring 2.000.000.000 kroner. Efterfølgende rasede Liverpools bestyrelsesformand Martin Broughton, der sagde til Sky-Sports:

- Dette var deres (Gillet og Hicks, red.) sidste chance for at forlade klubben med hænderne over hovedet. Det er en skam, at de ikke valgte det.

Så magtkampene i Liverpool er langt fra slut og måske heller ikke det økonomiske tovtrækkeri, selvom det i går så sådan ud, da selvsamme Broughton stolt kunne annoncere:

- Bestyrelsen besluttede at acceptere NESV's tilbud, da det opfylder de kriterier, som vi har sat for en passende ny ejer. NESV's filosofi handler kun om at vinde, hvilket gruppen har demonstreret fuldt ud hos Red Sox.

Gillet og Hicks mener, at de har brugt knap to mia. kroner på klubben og vil ikke sælge uden fortjeneste. For fodboldens skyld kan man naturligvis håbe på, at disse griske bagmænd forsvinder fra Premier League, og at de nye ejere NESV er af en helt anden støbning. Sidstnævnte tydes meget på, da det amerikanske konsortium vil starte med at fjerne Liverpools massive gæld og faktisk også investere i den traditionsrige klub – helt modsat de tidligere ejere.

- De nye ejere vil investere i spillere, men vil ikke forpligte sig til et beløb på stående fod. De har forpligtet sig til et nyt stadionprojekt, hvor vi ender med et stadion med 60.000 sæder, lovede bestyrelsesformand Broughton onsdag middag.

Så Anfield vil blive opgraderet til en tilskuer-kapacitet på 60.000, og dermed kan Liverpool-fansene måske snart leve med i ”The American Dream” i stedet for det mareridt, som de har gennemlevet på det seneste, men hvem er den forhåbentligt nye ejer?

John W. Henry er en meget diskret 61-årig milliardær, der grundlagde sin formue ved at vinde et væddemål om, hvorvidt prisen på korn ville stige eller falde. Han er søn af en landmand i Arkansas og havde derfor stor viden om afgrøder. Ifølge amerikanske medier skulle Henry have brugt den daværende gevinst på at starte et succesfuldt investeringsselskab med base i Florida. Senere udviklede det sig til NESV, der i starten af 2002 købte baseball-klubben Boston Red Sox.

Sammenligningen mellem Liverpool FC og Red Sox er næsten slående. Begge bygger på en traditionsrig klub med en kæmpestor og meget loyal tilhængerskare, der huserer på et slidt stadion, og derudover var Red Sox ved overdragelsen også i sportslig krise – ligesom Liverpool. To år senere vandt Red Sox World Series efter 86 års titel-tørke på hjemmebanen, der var blevet moderniseret for 300 mill. kroner.

Så Henrys historik ser noget anderledes ud end de forhåbentligt snart tidligere ejeres, og dermed kommer der noget mere glæde og optimisme tilbage på The Kop. Tilbage står ”bare” et juridisk slag, men amerikanerne gives ikke mange chancer for at blokere overtagelsen. Dermed kan ”The Red” snart være tæt forbundet med ”Red Sox”, som af Forbes Magazine blev rangeret som værende det 10. mest værdifulde brand i sportsverdenen.

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER