Det læser brugerne på INDKAST lige nu

Daniel Zass

Ingen kvaler, FIFA betaler: Messi får knap halv milliard kroner af FIFA

FIFA overvejer formentlig at sende Lionel Messi til klub-VM næste sommer sammen med det amerikanske fodboldforbund.

FIFA's officielle VM-profil på Instagram gør klar til klubbernes VM i USA i 2025 og følger alle europæiske hold, der deltager i turneringen.

Profilen følger to amerikanske MLS-hold: Seattle Sounders og Lionel Messis Inter Miami. 

Seattle Sounders har allerede kvalificeret sig til Mundial de Clubes FIFA 25, da klubben vandt CONCACAF Champions League i 2022.

32 hold deltager ved slutrunden næste sommer, og meget tyder på, at det bliver Lionel Messis Inter Miami, der bliver USA's værtshold. 

Flere europæiske storhold som Real Madrid, Chelsea, PSG, Manchester City, Juventus og Bayern München skal med til turneringen om et år. 

Det amerikanske fodboldforbund skal beslutte, hvem der skal repræsentere USA ved turneringen næste sommer udover Seattle Sounders. 

FIFA har allokeret en plads til det amerikanske fodboldforbund, der frit kan vælge, hvem der skal have et wildcard til turneringen og repræsentere MLS ved Mundial de Clubes næste år. 

FIFA's VM-profil på Instagram skilter nærmest i smug med, hvem der skal med til turneringen næste år, da profilen følger Seattle Sounders og Inter Miami som de eneste amerikanske klubber. 

Det ligner ikke, at det er et tilfælde med de fordele, der er ved at sende Inter Miami til klub-VM, for det er ikke et ulogisk valg, hvis man kigger på flere faktorer, der tiltrækker sponsorer og TV-seere verden rundt. 

Inter Miami er den MLS-klub, der har klart flest følgere på de sociale medier.

Miami-klubben har over 16 millioner følgere på Instagram, hvor nummer to på MLS-listen er Los Angeles Galaxy, der “kun” har 1,5 millioner følgere. 

Læg dertil også Lionel Messi, der har tredjeflest Instagram-følgere af alle på Jorden med over en halv milliard følgere på det sociale medie. 

Udover stjernen Messi er der store profiler på holdet som Luis Suarez, Jordi Alba og Sergio Busquets. 

Uruguayaneren har næsten over 65 millioner følgere på de sociale medier, mens klubben ejes af David Beckham, der har over 100 millioner følgere på de sociale medier.

Messi er et brand i sig selv og sælger et hav af trøjer: Troldmandens trøje var den mest solgte MLS-trøje i sidste sæson. 

Da Messi kom til Miami i sommeren 2023, blev der ifølge Marca solgt 700.000 Messi-trøjer de første 48 timer.

Goal.com kaldte i sommer Messi en "marketingdrøm” for Inter Miami og MLS, og argentineren har gjort, så kendisser som Le Bron James, Kim Kardashian, Serena Williams og P Diddy har set den amerikanske klub på hjemmebanen Chase Stadium. 

Da Messi kom til Florida-klubben, gik holdet fra at have 900.000 følgere på Instagram til 4,5 millioner på under 24 timer. 

Messis debut for Inter Miami i sommer slog TV-rekorder i USA og var ifølge Sports Media Watch den mest sete fodboldkamp i USA siden 2004.

Messi og Miami spillede forleden mod Sporting Kansas City, hvor 72.610 tilskuere var på stadion for at overvære Messi. 

Det var rekord til en fodboldkamp i staten Missouri og var den fjerdemest sete kamp i MLS' historie. 

Messis indflydelse kan også ses på det globale TV-marked, hvor Messis tilstedeværelse på grønsværen tiltrækker seere. 

Den mest sete fodboldkamp nogensinde var VM-finalen i 2022 mellem Argentina og Frankrig, der tiltrak 1,5 milliarder seere.

Det amerikanske fodboldforbund skal i ledtog med FIFA vælge, hvem der skal repræsentere USA ved turneringen næste år. 

Hvis Messi og Miami får lov at deltage ved klub-VM, indbringer det intet mindre end mindst 375 millioner kroner til Miami. 

Det har medier som Marca og det østrigske medie Kronen Zeitung tidligere på året meldt. 

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER