Denne artikel er sponsoreret
Torsten Brix

Fodbold – og casino-sponsorater

Sådan får du et online casino som sponsor for dit fodboldhold.
Sport og spil har i næsten 100 år været stærkt forbundet. Med den digitale tidsalder er dette forhold blot blevet endnu mere forstærket. Der er i dag et hav af muligheder for at spille, hvis man har en mobil enhed eller en computer og en internetopkobling og der i samme ombæring et væld af muligheder for at spille på alt lige fra casino spil til sportsbetting. Online casinoerne er populære og nogle tjener mange penge. Det betyder samtidig at de vil være potentielt lukrative sponsorer for enhver fodboldklub. Men det er ikke alle fodboldklubber, der er lige interessante for casinoerne. Vi ser her på hvad man skal kunne leve op til for at kunne komme i betragtning.


Et hold af en vis kaliber
Hvis du ønsker at et online casino skal være sponsor for dit fodboldhold, så handler det først og fremmest om der er tale om et hold af en vis kaliber. Det er klart, at man nok ikke får en større spiludbyder som hovedsponsor, hvis man frister en tilværelse i serie 4 i Danmark. Derfor er det naturligvis vigtigt, at der er tale om delvist populært hold.

I de hjemlige danske fodboldturneringer kunne Superligaen være et godt bud på en række, hvor man ville kunne finde et hold med et vist potentiale til at bære et casino sponsorat. Hold som FC Midtjylland, FC København, Brøndby, AGF og til dels AaB når ud til et forholdsvist bredt publikum og har en vis popularitet, som skal til.


En populær og eksponeret liga
Der er penge i fodbold. Masser af penge. Især TV-penge og reklame-indtægter i de helt store ligaer herhjemme og i udlandet. Det er klart, at man som sponsor for et fodboldhold gerne vil ud til en bred skare af TV-seere. Det sker ikke nødvendigvis, hvis man er sponsor for et hold i Finland, på Malta eller i Moldova. Der skal helst være tale om et hold fra en liga, som har forholdsvist stolte traditioner, og som gerne bliver set af millioner af mennesker. På den måde når man ud til hele befolkningen. Man kan endda nå ud til store dele af verden, hvis der er tale om en sponsorat for et hold i en liga som eksempelvis:

• Premier League i England
• La Liga i Spanien
• Bundesligaen i Tyskland
• Serie A i Italien
• Ligue 1 i Frankrig
• Æresdivisionen i Holland

Holdene fra Europas store ligaer har ikke blot supportere fra sit eget land. Man er også ofte populære i resten af Europa og sågar på andre kontinenter. Disse supportere streamer eller køber TV-pakker i deres respektive land for at følge deres yndlingshold. Et hold fra disse ligaer vil derfor forholdsvist nemt kunne score et sponsorat fra en af de større online casinoer på markedet, fordi disse hold har potentiale til at nå ud til alverdens lande hver weekend.


Hold med særlig historie og PR-værdi
Man behøver dog ikke nødvendigvis være et storhold fra en kæmpe liga i Europa for at kunne gøre sig berettiget til et online casino-sponsorat. Har holdet en eller anden særlig historisk baggrund, eller gemmer der sig en særlig historisk vinkel til den pågældende klub, så kan det også skabe grobund for et online casino sponsorat.

Det kunne eksempelvis være et forholdsvist lille hold som tyske St. Pauli. Her er der tale om et hold fra den næstbedste række i Tyskland, men PR-værdien er enorm, fordi St Pauli har oparbejdet et helt særligt ry blandt fodboldfans og især de mere akademiske fodboldfans i Europa.

På samme måde ville et hold som New York Cosmos i USA også være et oplagt hold til sponsorat. Selvom de til daglig spiller i National Independent Soccer Association, som er den tredjebedste række i USA, så er holdet spækket med historie. Det var nemlig New York Cosmos der i sin tid fik USA placeret på fodboldkortet. Med signingen af fodbold-legenden Pelé og det hollandske fodbold-ikon Johan Cruyff tilbage i 1970erne fik man skabt overskrifter og en ny amerikansk fodboldhistorie, der stadig lever den dag i dag.


Lande med potentielt gode gambling-markeder
En ting er, at man gerne skal have et fodboldhold af en vis kaliber, og at man også gerne skal spille i en liga, der når ud til en masse seere rundt om i det pågældende land og resten af verden, noget andet er selve gambling-markedet i det pågældende land.

Er man et nogenlunde stabilt fodboldhold i den bedste eller næstbedste række i et land med store gambling-traditioner, så kunne dette være et argument for at opnå et casino-sponsorat. Der kunne også være tale om et forholdsvis uberørt gambling-marked, som indeholder stort online casino potentiale. Med sponsorat af en fodboldklub i det pågældende land, ville det respektive online casino kunne komme ind på spillemarkedet i det pågældende land via et sponsorat. Så er man en klub i et land med et spirende gambling-marked, så ville et online casino sponsorat være oplagt.


Konklusion
Vi kan konkludere, at der er visse faktorer, som helst skal være tilstede, før man kan komme i betragtning til en sponsoraftale med et online casino. Men som vi kan se, handler det ikke nødvendigvis om at man er det absolut bedste hold i verden. Har man de rette historiske rødder, eller en særlig god PR-værdi, så behøver man ikke hedde Manchester United, Real Madrid eller PSG for at kunne lande en aftale med et online casino. Og er man et hold fra et land, der eventuelt lige har liberaliseret sit spillemarked, så kunne der også her ligge en mulighed for at kunne opnå en online casino sponsor-aftale. Mulighederne er faktisk mange, når alt kommer til alt.

MEST LÆSTE - SPORTSNYHEDER

SENESTE SPORTSNYHEDER