LIVE - Mest læste Fodboldnyheder

Patrick Andersen

Siger nej til bettingselskaber: Kunne fodboldklubber lære af dette?

I en tid, hvor bettingreklamer fylder mere end nogensinde i dansk sport, går en håndboldklub nu den modsatte vej. Bjerringbro FH har som den første danske klub valgt helt at sige nej til samarbejder med spiludbydere – og det er et signal, som mange i fodboldverdenen kunne tage ved lære af.

Formanden i Bjerringbro FH, Dennis Jensen, mener, at klubberne må tage et større ansvar for, hvilke værdier de sender videre til unge spillere og fans.

"Som sportsklub er vi med til at forme unge mennesker, og vi har et medansvar for, hvad de omgiver sig med. Vi synes ikke, det er en god vej frem at være med til at eksponere betting overfor vores unge spillere," siger han til Viborg Stifts Folkeblad.

Bjerringbro FH afviste allerede for otte år siden et sponsorat fra et bettingselskab, der ønskede at komme på klubbens trøjer. Den beslutning står fast – og nu går klubben endnu længere med et samarbejde med Center for Ludomani for at skabe debat og viden om spiladfærd.

"Vi vil arbejde med, hvordan man får en fornuftig kultur omkring spil," siger Dennis Jensen.

Det er en beslutning, der står i skarp kontrast til fodboldens virkelighed, hvor spiludbydere i dag præger blandt andet flere Superliga-klubbers tryk på trøjer, hvor man blandt andet ser selskaber som Betano og ComeOn præge holdenes trøjer.

LIVE - Mest læste Håndboldnyheder

LIVE - Mest læste ishockeynyheder