Seertallene taler: Barcelona er det største TV-hit
Carlo Ancelottis mandskab må nøjes med andenpladsen i TV-rankingen. Det er et Barcelona-hold, der med mål og offensiv fodbold har fanget seernes opmærksomhed. Med lige mange mål imod har Barça nettet 16 gange mere end Los Blancos – og det gør en forskel på seertallene.
Ifølge de seneste målinger fra Barlovento topper FC Barcelona listen med 1.582.000 unikke seere pr. kamp, mens Real Madrid følger efter med 1.482.000. Atlético Madrid og Sevilla deler tredjepladsen med 1.063.000, mens bundplaceringerne tilhører Getafe, Mallorca og Real Valladolid.
Lamine Yamal har en enorm tiltrækningskraft på både spanske og internationale fans. Med Raphinha og Lewandowski ved sin side udgør de en trio, der holder neutral seere limet til skærmen.
Trods sejrene på banen formår Real Madrid ikke at levere et spil, der fastholder TV-seerne. Det er en af forklaringerne på, hvorfor forskellen i gennemsnitlige seertal mellem Barça og Real ligger på 100.000 seere – til Barcelonas fordel. Det skriver Madrid-Barcelona.com.
Den højere seerinteresse afspejler sig også i TV-indtægterne. FC Barcelona overgår Real Madrid i økonomisk udbytte fra TV-rettigheder – ikke kun på grund af flere seere, men også fordi de samarbejder bedre med LaLiga om at optimere dækningen.
Mens alle andre klubber overholder de regler, LaLiga har fastsat, går Real Madrid egne veje. Klubben gør det vanskeligt for TV-stationer ved at nægte interviews med spillerne, lukke af for omklædningsrummet og minimere optagelser før og efter kampene.
Tallene taler deres tydelige sprog: Sidste sæson indkasserede FC Barcelona 162,49 millioner euro i TV-indtægter. Real Madrid måtte tage til takke med 159,55 millioner. Atlético Madrid var langt efter med 117,89 millioner, mens Sevilla hentede 71,49 millioner.
La Liga er stadig en duel mellem de to giganter – men på TV-fronten er det Barcelona, der trækker det længste strå.