LIVE - Mest læste Fodboldnyheder

Patrick Andersen

På dette punkt er Liverpool kommet tættere på City

Liverpool har formået at reducere forskellen til Manchester City, når det gælder klubbernes økonomiske tyngde, efter en periode med store sportslige succeser og strategiske investeringer. Ifølge den seneste Brand Finance Football 50-rapport ligger Liverpool nu tæt på City målt på brandværdi, med en værdi på 1,4 milliarder euro, svarende til cirka 1,21 milliarder pund, en stigning fra 1,185 milliarder pund året før. Det skriver Liverpool Echo.

Selvom en stigning på 2,1 procent kan lyde beskeden, kommer den samtidig med, at Manchester City har oplevet et fald på 11 procent i deres brandværdi. Det markerer en markant ændring i det finansielle landskab i Premier League, hvor Liverpool nu har en AAA+-brandvurdering på 92,8 ud af 100.

Den sportslige succes på banen har haft en direkte effekt udenfor banen. Fra præmiepenge til tv-rettigheder og kommercielle indtægter til kampdagesindtægter – Liverpool har de seneste år oplevet en betydelig stigning i indtægterne. Klubben kunne tidligere på sommeren foretage store transfers som et direkte resultat af en forsvarlig finansiel strategi kombineret med rekordhøje indtægter.

Rapporten viser også, at selvom Liverpool ligger på fjerdepladsen, er der stor bevægelse blandt de øverste europæiske klubber. Barcelona har med en stigning på 11 procent passeret City og ligger nu på tredjepladsen med en brandværdi på 1,7 milliarder euro, mens Real Madrid fortsat fører klart med 1,9 milliarder euro. Paris Saint-Germain har på baggrund af deres Champions League-succes overhalet Manchester United og indtager nu femtepladsen.

Hugo Hensley fra Brand Finance fremhæver, at brandværdi i dag ikke længere blot er et biprodukt af sportslig præstation, men en afgørende driver for klubbens samlede succes: "Som sporten bliver stadig mere konkurrencepræget både på og uden for banen, må klubber og ligaer strategisk forvalte deres brand for at sikre, at de ikke går glip af fordelene ved et stærkt brand."

Liverpool har set de kommercielle indtægter stige til 308 millioner pund i 2023/24. Klubben har indgået store aftaler med brands som Google Pixel, UPS, Husqvarna og Japan Airlines, samtidig med at en ny 10-årig aftale med Adidas som kitpartner sikrer langsigtet stabilitet. Standard Chartered fortsætter som front-of-shirt sponsor, hvilket understreger klubbens position som et globalt brand.

Med den sportslige og økonomiske vækst følger en ny tilgang til transfers og investeringer, hvor Liverpool kan konkurrere direkte med Premier Leagues absolutte top, samtidig med at klubben cementerer sin position på den globale fodboldscene.

LIVE - Mest læste Håndboldnyheder

LIVE - Mest læste ishockeynyheder